Historie Black Friday

Historie black friday: Nikdo nespočítá, kolik by dělaly slevy na Black Friday dohromady za celou historii.  Jistě by to byla úctyhodná částka. Podle statistiky National Retail Federation nakupovalo v roce 2016 o víkendu Dne Díkůvzdání v on-line obchodech154 milionů spotřebitelů. Z toho 114 milionů spotřebitelů nakupovalo na Černý pátek. To je 74% celkových nakupujících. Tržby na Black Friday se v USA v roce 2005 vyšplhaly na 27,8 mld. USD a v roce 2012 už dosáhly neuvěřitelných 59,1 mld. USD.

https://nrf.com/media/press-releases/retailers-made-black-friday-irresistible-consumers-great-deals-online-and-store

 

Ale ani Evropa není v on-line nakupování na Black Friday pozadu. V roce 2014 se naplnilo očekávání německých on-line obchodníků a Black Friday  (Schwarzer Freitag) dosáhl obratu 296 milionů Eur. A v roce 2016 se zvýšil ještě na 360 milionů Eur. Celý obrat na Black Friday – Wochenende 2016 byl více než miliarda Eur! https://de.wikipedia.org/wiki/Black_Friday

 

Ve Velké Británii roste popularita Black Friday značně. Na Black Friday 2016 byl obrat on-line obchodů 1.23 mld. liber. V roce 2015 to bylo „pouhých“ 1, 1 mld. liber. Tedy nárůst 12,2 %. https://en.wikipedia.org/wiki/Black_Friday_(shopping)

historie black friday

Black Friday je jako stvořený pro on-line nakupování, i když kamenné obchody mají na trhu stále své místo. Dříve se kamenné obchody předháněly, kdo dříve otevře. V šest ráno, v pět, ve čtyři…. Nakonec otevřely hned po půlnoci a některé dokonce ještě před půlnocí. Tím se vlastně přiblížily  k on–line obchodům, alespoň co se otvírací doby týče. On-line obchody, mají totiž otevřeno nepřetržitě.  https://en.wikipedia.org/wiki/Online_shopping  Kamenné obchody mají ale stále jednu dost podstatnou výhodu. Zákazník má zakoupené zboží okamžitě u sebe a nemusí čekat na doručení.

 

A jak je na tom Česko? Black Friday se těší stálé a vzrůstající oblibě. Češi na Černý pátek rozhodně nespí. Výrazné slevy a výprodeje přilákají každého. V roce 2014 byly tržby na Black Friday 2,22 miliardy korun. V roce 2015 to byly už 2,61 miliardy korun, v roce 2016 přes 3 miliardy a v roce 2017 dosáhly tržby na Black Friday 4 miliardy korun! Na Černý pátek stoupají tržby v obchodech o 70%! https://cs.wikipedia.org/wiki/%C4%8Cern%C3%BD_p%C3%A1tek_(nakupov%C3%A1n%C3%AD)

 

Black Friday 2018 je prvním velkým dnem slev před vánočními svátky a jak ukazují statistiky, také dnem nejvyšších tržeb. Černý pátek 2018 (black friday 2018) se koná 23 listopadu.